יום ה', יז’ בסיון תשע”ט
חדר יועצת
    האתר הראשי  |  דף הבית  

לצמוח כהורים בהתמודדות עם בעיות משמעת/נונה להבי קשה להורה להיות במצב שהוא צריך להזכיר ולהגיד את אותם דברים שוב ושוב קשה להורה להיות במצב שבכל פעם שמבקשים מהילד משהו, זה הופך לוויכוח קשה להורה 'לראות' שהילד מורח את הזמן במקום לעשות שעורים קשה להיות במצב שבו הטלת עונשים על הילד נחוות כעונש לנו, ההורים. קשה לוותר על החלום שהילדים שלנו יצליחו ויגיעו להישגים אישיים ,חברתיים וכלכליים. כדי להיות הורה החי בשלום עם הורותו, יש לעבוד קשה. לחנך ילדים למשמעת ולהתנהגות טובה כרוך בהרבה אומץ וסבלנות. האמינו בעצמכם, האמינו שאתם יודעים מה הטוב ביותר עבור ילדיכם. התמקדו בסוגיות החשובות ביותר- בריאות,הנאה, בריאות נפשית, הערכה וכבוד לזולת. פעלו על פי תוכנית התערבות שתהפוך רגע מכעיס לרגע של למידה ארוכת טווח עבור הילד. הכניסו אלמנטים חיוביים ,מחזקים ומכבדים לאווירת החניכה. אל תשכחו ליהנות מההורות שלכם. אל תתנו למכשולים ולהתנהגויות הבלתי מקובלות להעפיל ולחבל בהנאה שלכם עם הילד ומהילד. üמה אפשר לעשות? üתגמלו התנהגות הולמת, חיובית וראויה. אל תתמקדו על חוסר הציות , הכישלונות, והאכזבות שלכם מהתנהגות הילד אלא על ההצלחות, על הציות, על ההתחשבות ועל הדיבור הנינוח. üחשבו לפני שתדברו. אמרו דברים שאתם מתכוונים להם. התכוונו למה שאמרתם. היו עקביים . תנו תזכורות לילד. üצפו לטוב ביותר מילדיכם. האמינו ביכולת שלהם. חשוב שילדים ידעו במדויק מה מצופה מהם. ילדים צריכים גם להכיר את תגובותיכם למצבים מסוימים ,כך שיוכלו לקבל החלטות ובחירות הולמות. üילדים מאמינים למה שהורים מאמינים ואומרים להם. הדריכו אותם כיצד להצליח. שתפו אותם באמונה שמאמץ חיוני להצלחה. תנו הרבה עידוד ומחמאות לילד כדי שידעו שאתם מאמינים ומעריכים אותם על היכולות שהפגינו. עידוד ותמיכה מגבירים את תחושת המסוגלות של הילד ואת בטחונו העצמי. üצפו מראש קשיים. אמרו מהם החוקים מראש. היו ספציפיים. ברגע שאתם מזהים דפוס של אי עמידה במוסכמות- הכינו תוכנית פעולה. הדגישו את ההצלחה. תנו גיבוי להצלחות ותגמלו מאמץ לקראת השיפור. השתמשו בלוחות וחוזים לחיזוק התהליך. üכאשר אתם מרגישים שאין ברירה אלא להעניש: תנו 'עונשים' שמלמדים קבלת החלטות ולקיחת אחריות.לא עונשים הנובעים מתוך כעס אלא מתוך רצון לשנות התנהגות. ילדים יכולים לשרוד 'עונשים' הגיוניים והוגנים (סנקציות, פסק זמן, עמידה על התרעה, אכיפה של אזהרה). לעולם אל תענישו ממניעים של נקמנות. חשוב שתהיה זיקה בין החלטות הילד והעונש. כך ילמד, אחריות מהי. üהתחילו ללמד אחריות וקבלת החלטות מוקדם ככל האפשר. כך אתם מכינים את הילד להתמודד עם העולם מחוץ לבית. היו איתנים אך חיוביים. ילדים צריכים גבולות וסדר, חוקים, ועקביות. ילדים מזהים שהורה שמעניק זאת באופן אוהד וחיובי- בעצם מעניק אהבה ודאגה. üאהבו את ילדכם ללא תנאי. למרות התנהגותו. התמקדו בתכונות הטובות של הילד. למדו את הילד ליהנות מעצמו ומהצלחותיו. להרגיש טוב כשהם עושים דברים 'נכונים'. חפשו את ההחלטות שהילד לקח שאפשר לתת להם משוב חיובי והערכה. למדו את הילד לאהוב את עצמו. להבין את חולשותיו ולקבל את חסרונותיו. כשילמדו לקבל ולהכיר את חולשותיהם ולהודות בהם- לחולשות תהיה השפעה קטנה יותר על התנהלות חייהם. דברו עם הילד על חולשותיכם ,אתם ,כבני אדם. üהיו חזקים. שלטו על ההתנהגות שלכם כדי להיות מודל לחיקוי טוב. ילדים לומדים מכם.אל תתנו לילדים ללחוץ על כפתורי המצוקה שלכם. העניקו אווירה בריאה ונינוחה להווי המשפחתי שלכם. הדגישו את נקודות החוזק של כל אחד . קבלו את חסרונות הזולת. דברו על ערכים ומטרות. למדו ילדיכם לגשת אליכם עם בעיותיכם. ב. מחשבות והרהורים טבעי, שהתנהלות היום יומית, דרכי ההתנהגות של הילד יזרמו ולא יעוררו בנו את הצורך להגיב באופן דרמטי . טבעי, שתהיינה תקלות ומהמורות, שדברים לא ילכו 'חלק' . אפשר להתייחס לרגעי הקושי, כהזדמנות ללמוד מהי הדרך הטובה להתמודד ולהתערב באופן שמרגיע ונותן פתרונות לבעיית חוסר המשמעת. בדרך זו נבדוק ונדע מה עובד ומה לא עובד. מהם אותם שינויים שישפיעו לטובה על חיי הילד ועל היחסים ביניכם. כדי שנפיק את המיטב מההתנהלות היום יומית, הנה כמה שאלות שאפשר שתשאלו עצמכם כאשר אתם מרגישים מתוסכלים,כעוסים, מבולבלים, פגועים או לחוצים מהתנהגות הילד: מה מנסה הילד 'להגיד' לי? האם התפרצות הכעס שלו מאותת לי שהוא מרגיש מצוקה במקום הומה ובלתי מוכר זה? שהרעש מאיים עליו? שהוא עייף? רעב? או מגיב לשינוי שהוא חווה? האם ההתנהגות של ילדי היא דרכו להתמודד עם מצב, אירוע או תחושה קשה? האם הילד נושך או דוחף את חבריו כי חש שחודרים לטרטוריה שלו? מה בהתנהגות של הילד גורם לי להגיב באופן כה קשה ,חריף או עוין? האם זה מזכיר לי משהו שקשור לעצמי או לאדם מסביבתי או עברי (הורה, בעל, אחות, מעביד) שלא אהבתי? כיצד אני חש כעת כהורה? כיצד התגובה שלי משפיעה על הילד? האם ישנם תגובות בעלות השפעה חיוביות יותר מאחרות? מדוע? ההבנה מדוע סוגי התערבות שונים מסייעים , יתנו בידכם את היכולת לברור מהו המענה שיקדם אווירה חיובית ודרכי התמודדות הולמים. חשבו על זמן מהנה עם הילד, או זמן בו הילד נהנה. נתחו את הגורמים הנסיבתיים. חשבו מה קרה בבוקר מסוים שהילד שיתף בו פעולה כשנתבקש להתלבש. כשלחוויה הייתה תחושה של שיתוף ויצירתיות. מתי מסע הקניות בסופרמרקט כלל גם דרך מהנה ללמוד על צבעים, שמות של פירות וספירת כמויות? מה היה באירוע מהנה, עבורכם? מה היה בו מהנה לילד? כיצד אתם יודעים זאת? מהם הנסיבות שהביאו לחוויה מהנה זו? כיצד תוכלו לחזור על חוויה זו? מה תזמנו בפעם הבאה?

 
 
חדשות
הורים
מידע להורים  
לקראת כיתה א'  
אינטרנט בטוח  
תלמידים
נקודה למחשבה...
מורים
מרחבי כיתות
למידה בשעת חירום
מבט אל הדעת